بیماریها

بیماری های مربوط به گیاهان و راههای تشخیص آنها

بیماریها

بیماری های مربوط به گیاهان و راههای تشخیص آنها

پیچیدگی برگ هلو

 

پیچیدگی برگ هلو

------------------------------------------------------------------------------------

عامل بیماری: Taphrina deformans

علائم:

               

این بیماری به گل، میوه، جوانه، شاخه و بیش از همه به برگها حمله می کند.

روی برگهای جوان بصورت جوش های برجسته نزدیک رگبرگ ها ی مرکزی ظاهر می شود. جوش ها به تدریج حجیم و ضخیم شده و به هم ملحق می شوند، این پدیده بدلیل رشد بی رویه سلول های بافت های پارانشیمی مابین رگبرگ ها می باشد. رنگ بافت های آلوده ابتدا زرد و بعد قرمز می شود. روی میوه ها بصورت سطح ناصاف قرمز ظاهر می شود. میوه های کوچک پس از آلودگی ریزش می کنند. آلودگی سبب دفرمه شدن و سقط گل ها می شود. آلودگی در شاخه های جوان سبب ضخامت، بی نظمی رشد و کوتاهی شده بطوریکه در قسمت انتهایی فاقد برگ خواهند بود.

بیولوژی:

این پاتوژن یک آسکومیست است و بصورت آسکوسپور روی میزبان زمستان گذرانی می کند. در فصل بهار آسکوسپورها جوانه زده و ایجاد آلودگی می کنند.دمای۸-۷ درجه سانتی گراد و حضور چند ساعت قطره آب بر روی میزبان شرایط مناسب برای شروع آلودگی است. آسکوسپور ها پس از جوانه زدن تولید میسلیوم کرده که پس از سوراخ کردن کوتیکول وارد میزبان شده و در فضای مابین سلول های بافت رشد می کنند. در داخل میزبان، میسلیوم عنصر های دو سلولی بلند حامل آسک تشکیل می دهند که بتدریج از کوتیکول میزبان خارج می شوند. هر آسک حاوی هشت آسکوسپور است،آسکوسپورها پس از خروج از آسک ها توسط باد پراکنده می شوند، محدوده دما برای آلودگی ۲۸-۷ درجه سانتی گراد است. میکروارگانیسم در دمای بالای ۲۸ درجه قدرت بیماری زایی خود را از دست می دهد. فصل بهار سرد و پرباران از شرایط اپتیمم برای شیوع بیماری محسوب می شود.

کنترل:

به منظور پیشگیری بیماری، اولین سم پاشی پس از ریزش برگ ها و دومین سم پاشی در اواخر زمستان انجام گیرد بدین طریق آسکوسپور هایی که روی میزبان زمستان گذرانی می کنند از بین می روند در فصل بهار در صورت مهیا بودن شرایط بیماری زایی، اقدام به سمپاشی شود. سموم پیشنهادی عبارتند از: تیرام، زیرام، کاپتافول و محلول بوردو.

منبع: کتاب اطلس بیماری های قارچی محصولات زراعی و باغی  تالیف:مهندس ساسان صادقی

 

برای اطلاعات بیشتر راجع به مسائل کشاورزی به آدرس زیر مراجعه کنید

http://www.pacyrus.com/forum

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد